donderdag 16 augustus 2012

Mijn laatste!

Toch mijn 23 dingen dan volbracht!. Een paar jaar geleden ben ik er ook eens mee begonnen, toen was ik nog ergens interimdirecteur. Mijn blog heb ik toen 'baasdoetookmee' genoemd. Toch eens kijken of die nog ergens terug te vinden is.
Met mijn 23ste ding wordt ik geacht terug te kijken naar dit avontuur. dat kan aan de hand v an een paar lijnen die ik graag aanhoud.

1. Favoriete dingen: ik kijk dan even naar een tweetal zaken: de ene kant is: wat vind je echt leuk? De andere kant: wat is echt relevant voor je werk als bibliotheekmens.
Wat ik echt leuk vind? Dan kom ik toch op een tweetal zaken: ik vind het toch wel leuk om een en ander in een blog bij te houden, maar dan vooral voor mezelf. Dat hoeft dan niet per se in een blog waar iedereen over je schouder meekijkt. In dit geval vond ik het niet zo erg hoor. De leuke Dingen hebben wat mij betreft toch echt te maken met die onderdelen waar je wat kunt halen. Ik bedoel daarmee, een stapje verder komen met diensten als youtube, flickr, spotify. Ik ben nieuwsgierig, haal graag informatie op en geniet graag van mooie dingen, of het nu een boek is, muziek of een film. Daarnaast informeer ik me graag. Zo zoek ik graag naar interessante TED-talks.
Het communicatieve deel van Internet en de 23 Dingen doen me minder, en ik versta hier ook onder die onderdelen waar je jezelf min of meer in de etalage zet. Daar heb ik niet veel mee.
Dan nu: wat heb je eraan als bibliotheekmens. Het belangrijkste is dat je jezelf beter bewust wordt van het speelveld. Er is inmiddels zoveel veranderd in de afgelopen jaren op het gebied van informatie-opslag, beschikbaar stellen en zoeken. De bibliotheek en de bibliothecaris moet zich minimaal 1 dag per week orienteren op die veranderingen zo denk ik soms. En moet zich sterk orienteren op de mensen die bereikt moeten worden. waar zijn die te benaderen? Zitten de mensen nog op me te wachten? En zo ja wat kan ik toevoegen aan de ingewikkelde samenleving?
Daar moet iedereen zelf over nadenken, maar ook: kijk om je heen, luister en lees vakbladen (of ze nu online zijn of fysiek beschikbaar). Ga naar lezingen over de nieuwe rol  en positie van de bibliotheek. Kijk sowieso om je heen om je te orienteren wat relevant is voor je werk.
Dit ben ik me nog meer bewust geworden met 23 Dingen en de verdiepdingen, want die heb ik ook inmiddels achter de rug (jawel, en dat binnen een half jaar!).
2. Voor mijzelf en de organisatie: zoals gezegd, ik ben van nature nieuwsgierig en verplicht me om altijd op zoek te gaan naar de essentie van mijn werkomgeving. 23 Dingen heeft me daar goed bij geholpen. Op twee manieren: ik weet meer en ik ben weer geinspireerd en gestimuleerd om verder te gaan met zoeken naar de toekomst cvan het bibliotheekwerk en van Bibliotheekservice Fryslan.
3. Waren er dingen die je verrasten? Een paar dingen die me niet zo zeer verrasten maar opvielen. Niet alles is nog even relevant en goed te gebruiken. Ik had en heb moeite met RSS. Een van de dingen die me verraste was dat ik in de loop der jaren best al veel ben gaan doen op en met Internetdingen. En ik leer dagelijks nieuwe toepassingen. Werk nu veel met mijn Ipad en gebruik dan Dropbox, werk in een priveomgeving met PBworks. Zo kom je altijd weer nieuwe toepassingen tegen. Ga nu toch ook maar een verdergaande dienstverlening van Spotify gebruiken. Dan betaal je een paar euro's per maand, maar je (en vooral mijn dochter) zal er veel meer aan hebben.
4. Ik denk dat de teksten van 23 Dingen nog sneller geactualiseerd moeten worden.
5. 23 Dingen was voor mij: "alles nog eens netjes op en rij en een goede stimulans om verder te gaan met de "dingen" die er voor mij toe doen.

1 opmerking:

  1. Hoi Jacques, fantastisch, je hebt zowel de verdiepdingen en de 23 dingen in een half jaar gedaan. Gefeliciteerd! Je hebt je certificaat dik verdiend en kunt als voorbeeld dienen voor andere collega's ;-)
    Ik ben blij dat je toch wel het een en ander hebt opgestoken van de cursus en ben met je eens dat de dingen eigenlijk sneller vernieuwd moeten worden. Ik het begin gebeurde dat ook wel, maar inmiddels heeft heel bibliotheekland de 23 dingen al gevolgd, dus dan heeft zo'n site niet meer prioriteit. En er zijn inmiddels heel veel afgeleiden van ontwikkeld, die weer aangepast zijn voor specifieke doelgroepen, dus ik denk dat deze site langzamerhand verouderd. Natuurlijk kunnen we 'm evt. zelf ook updaten, maar ja, dat kost weer ontzettend veel tijd....
    Jij bent in ieder geval klaar met de dingen, een paar collega's moeten dat nog maar zien voor elkaar te krijgen. (nog weinig activiteit op dat front). Nu weer meer tijd voor een goed boek of (ander soort) blogs schrijven ;-)
    Gr. Janneke

    BeantwoordenVerwijderen