Met ongeveer 4 miljoen ingeschreven klanten beschikken we als bibliotheek over een gigantisch potentieel omiets te doen met deze nieuwe trend: het gebruik maken van grote groepen om iets te maken verwezenlijken.
Wat te doen binnen de bibliotheken als het gaat om sourcing? Mijns inziens kunnen we klanten heel goed betrekken bij het nader duiden en op waarde schatten van beschikbare informatie. Het gaat dan niet om het beoordelen van campings, hotels of benzinestations aan de rijksweg, maat om content, dienstverlening e.d. We doen er al iets aan met de nadruk op iets.
Een ander idee haal ik uit de site van de Openbare Bibliotheek van New York. Daar staat bij het openen van hun webpagina een oproep om bij te dragen, het kleinste bedrag is al welkom. Als je dit bij een aantal bevriende instanties ook mogelijk laat maken dan kun je wel spreken van crowdfunding.
Vorig jaar waren we bij een online conferentie en hoorden we over een idee dat klanten de informatie op hun betrouwbaarheid toetsten, met name die informatie die zij zelf konden beoordelen en anderen minder vanwege het specifieke karakter.
Een andere crowdfunding kan zijn een actie om iets aan te schaffen of te behouden. Begin een actie voor het behoud van een collectie grootletterboeken in een verzorgingshuis. Klanten kunnen een bijdrage leveren en helpen zo mee de collectie in stand te houden.
Ik weet niet helemaal of dit crowfunding is of gewoon een inzamelactie via Internet (wellicht is dat de definitie van crowdfunding).
Kortom, vanwege het massapubliek dat bibliotheken trekt is het bij uitstek een geschikte omgeving om aan crowdsourcing te doen of aan crowdfunding. Nu de ideeen nog.
Ik vind dat je hier al een aantal goede ideeen noemt. En je kan er verschillende woorden voor bedenken, MArtin noemde het in zijn blog ruilhandel, whats in a name...
BeantwoordenVerwijderenMaar wij hebben inderdaad een enorm potentieel met onze vier miljoen klanten, wie gaat de kar trekken?
Gr. Janneke